Přijímáme objednávky na rok 2024

Velké slevy pro větší skupiny na 3 a více dní až 15%.

Objednat

Přijímáme objednávky na rok 2024

Velké slevy pro větší skupiny na 3 a více dní až 15%.

Objednat

Naše doporučení pro bezpečné sjíždění Berounky:

 

1. Nízký letní stav odpovídá průtokům v Berouně mezi 15m³ - 5m³. Při těchto průtocích se i pod nebezpečnými jezy koupou děti a je nutné zejména dbát na opatrnost před úrazy, kdy při nepozornosti skočíte na nějaký obnažený nebo vyčnívající kámen pod jezem nebo se vám loď zarazí špičkou o dno a posádkám hrozí i nepříjemné potlučení nebo zlomeniny. I při nízkém stavu vody je nezbytné pořádně prohlídnout místo pod jezem, pokud se rozhodnete jej sjíždět.

2. Střední stav odpovídá průtokům v Berouně mezi 70m³-15m³. I při takovém průtoku se již mohou pod některými jezy začít tvořit nebezpečné válce, zejména začátečník špatně pozná, kdy již se vytvoří zpětný proud a voda od jezu neodtéká, tomu říkáme „Válec“ nebo proud vytvoří „Kohouty“, rozvlněný a rozčeřený proud, ale místo je možné ještě bezpečně projet. Naše doporučení je jednoduché, nejsi-li si jistý bezpečností, doporučujeme jezy přenášet. Je dobré si zejména v zatáčkách dávat pozor na převislé větve a stromy. Často proud vede přímo pod takové větve. Když řeku pořádně neošidíte po vnitřní straně proudnice, potrestá vaši nepozornost vykoupáním. A to v tom lepším případě. Je neopatrné sjíždět již při střední vodě sám, pokud se někdo hodně nešťastně zvrhne, může jej loď i na Berounce přiklopit pod břeh a neštěstí je hotovo.

3. Zvýšený a vysoký stav vody je dobré již kontrolovat jak na spodním toku, tak i na horním, protože zejména po vytrvalých deštích se v Plzni může zvedat vlna, která do Berouna doteče až za dva dny. Jakmile teče z Bílé Hory v Plzni 80m³ a více, je třeba být velmi obezřetní. Dle řádu plavební bezpečnosti je zákaz pohybu všech plavidel od druhého povodňového stavu. Řád plavební bezpečnosti počítá s provozem zejména na spodních tocích, kde jsou řeky širší a přehlednější. My nedoporučujeme sjíždět již od prvního povodňového stavu. To je stav, kdy je řeka ještě v korytě, ale již má i pro zkušeného vodáka velkou rychlost a sílu. Je třeba končit přistávat v dostatečné vzdálenosti od jezů. Jsou jezy, které při větším stavu vody úplně zmizí, a v jejich místě najdete jen jednu větší vlnu. Jsou jiné i jiné nebezpečí, které jsou při přecenění sil životu nebezpečné. Lidé si myslí, že na raftu se sjede všechno, ale přejet válec na raftu je často obtížnější než na kánoi.  I když ani to bych neporučovat.

Kolikrát vidíte, že někdo sjíždí jez pod kterým je válec a nic se neděje. Loď sjede dolů, háček zabere, přejede zpětný proud a loď pokračuje dále. Stačí však udělat jednu chybu. Pozdě zabrat nebo málo, při zpětném proudu vám to pod jezem stočí špičku, loď se natočí bokem a o neštěstí je zaděláno. Jen ti, kteří někdy prošli třeba kurzem záchrana z válce, ví, jak z nepatrného malého válce se vlastní silou nedostanete, pokud je zde hloubka.

Na řece potkáte různá nebezpečí:

1. Mezi nejnebezpečnější patří již zmíněné zpětné proudy pod jezy „Válce“.

2. Hned na druhém místě v nebezpečnosti patří padlé stromy. Je nebezpečné se v proudu přiblížit k padlému stromu zejména bokem. Loď se bokem zastaví o podobný padlý strom, na bok se nahrne voda a loď se zvrhne pod strom, není-li posádka obezřetná, přiklopí takovou posádku mezi dnem a stromem silou 300 a více kg. Často jsou zde do dna zabodané větve, které vám brání se mezerou mezi stromem a dnem dostat na druhou stranu. Když se již poštěstí, a nestihnete před stromem včas zastavit, je lepší do stromu najet špičkou a je-li proud opravdu silný, loď raději než se stočí včas opustit.

3. Další v řadě nebezpečí jsou překážky v korytě. Málo kdo si dokáže představit, jak až může být nebezpečný samotný mostní pilíř, pokud kolem něj teče silný proud. Často lodě soulodí ve skupině a takové překážky klidně míjí. Případně větší balvany ve větším proudu. Již i při malém průtoku se může při několika nešťastných okolnostech loď k překážce natočit bokem, naplnit vodou, a případně se o překážku zlomit. Stává se to docela často, ale většinou posádky sami vypadnou a loď se podaří nějak uvolnit. Stane se, že se však někdo v lodi zaklíní a nevypadne a opět je situace, které nekončívá dobře. Uvolnit takovou loď, i když máte potřebné vybavení, je vás kolem dost, máte zkušenosti, trvá neuvěřitelně dlouho na to, jak málo máte času, pokud je někdo pod lodí.